Kultura

Cel: Hell

Diabeł tkwi w szczegółach

Numer 18.2023
Filippo Bigioli, „Sąd nad Minosem” (fragment „Galerii dantejskiej”, ok. 1860 r.). Filippo Bigioli, „Sąd nad Minosem” (fragment „Galerii dantejskiej”, ok. 1860 r.). UIG / EAST NEWS
666 powodów, dla których wizje piekła wciąż rozbudzają ludzką wyobraźnię.
Hieronim Bosch, „Ogród rozkoszy ziemskich” (ok. 1500 r.). Część poświęcona piekłu przyciąga największą uwagę widzów.Museo del Prado Hieronim Bosch, „Ogród rozkoszy ziemskich” (ok. 1500 r.). Część poświęcona piekłu przyciąga największą uwagę widzów.

Specjaliści od inżynierii biomedycznej zauważyli ostatnio, że kiedy zwiedzający madryckie muzeum Prado podchodzą do tryptyku Boscha „Ogród rozkoszy ziemskich”, pobieżnie rzucają okiem na raj, po czym zerkają na piekło. Lewy panel dzieła przedstawia beztroski, bukoliczny Eden. Goście muzeum poświęcają mu średnio zaledwie 16 sekund. Część środkowa pokazująca polimorficzną orgię zwykle zatrzymuje widza na 26 sekund. Gdy jednak dotrze on do ostatniego skrzydła, przez 33 sekundy studiuje perwersyjne inferno, w którym ludzie kopulują z ptakami, świnia ma na głowie zakonny welon, a dudy przypominają zwiotczały penis i napuchnięty worek mosznowy.

25.08.2023 Numer 18.2023
Reklama